انتخابات رياست جمهوری در بلغارستان
هــ. هدايت هــ. هدايت

اواخر سال 2006 برابر است با انتخابات رياست جمهوری در بلغارستان که يکي از 7 کانديدها آقای گيورگي پورانف بود. ايشان متولد سال 1957 بوده،متاهل است .تحصيلات عالي خود را در سال 1981 در انشکده تاريخ صوفيه به پايان رسانيده که از پي آن در سال 1988 دکتورای خود را در رشته تاريخ بدست آورد .

از سال 1981 عضويت حزب سوسياليست بلغارستان( در آن زمان حزب کمونيست بلغارستان نام داشت) را کمايي نمود.پس از آن در دسامبر 1996 چهل و دومين کنگره فوق العاده حزب تدوير يافت که طي آن ايشان به حيث رئيس حزب سوسياليست انتخاب شدند.

به تاسي از حکم قوانين بلغارستان اشخاصي که عضويت يکي از احزاب سياسي را داشته باشند نمي توانند کانديد مقام رياست جمهوری گردد.برمبنای همين اصل او عضويت اش را در حزب به حالت تعليق آورده و در اواخر سال 2001 در پي انتخابات رياست جمهوری برنده گرديد.

طي دوره اول رياست جمهوری خود بمثابه رئيس دولت ،بويژه در راستای شامل شدن کشورش در پيمان ناتو،اتحاديه اروپا و احراز مقام شايسته بلغارستان در قطار ساير ملل کار خستگي ناپذير نمود. او توانست تا کشورش را به عضويت پيمان ناتو درآورده و از جنوری 2007 شامل اتحاديه اروپا گرداند.

در پلان های سياست داخلي افزون بر موفقيت های زياد ،کار مثمری را در راستای رشد فزاينده احساس مسووليت در ادارات در برابر جامعه،تحکيم و توسعه ديالوگ سياسي و متحدساختن شماری از احزاب و ادارات در اطراف اهداف ستراتيژيک کشور انجام داده است . و از همينرو از محبوبيت خاصي در بين مردم برخوردار گرديد.از اينرو در انتخابات پايان سال 2006 بازهم از سوی شخصيت های بلندپايه سياسي،علمي و فرهنگي بار دوم کانديد مقام رياست جمهوری گرديد که همزمان پشتيباني قوی حزب سوسياليست بلغارستان زير رهبری سرگي ستني شف جوان که همين اکنون به حيث صدراعظم کشور کار مي کند و 17 حزب،سازمان و اتحاديه های اجتماعي و سياسي را با خود داشت .

درين انتخابات 7 جفت ( رئيس جمهور و معاونش) کانديد مقام رياست جمهوری بود،که بنابر سطح پايان باور توده ها در سياست بمثابه عامل حل پروبلم ها گرچه کسي نتوانست در دور اول انتخابات برنده قاطع شود،ولي گيورگي پورانف و والن سيدروف که به ناسيوناليست افراطي مشهور است توانستند به دور دوم انتخابات راه باز نمايند.

آنطوری که آقای پورانف مي گفت پروسه انتخابات در اصل انتخاب بين عوامفريبي و تعقل است .سرانجام در دور دوم گيورگي پورانف و انگل مرين بحيث معاون رياست جمهوری با دريافت 75.9 فيصد آرأ برای بار دوم برنده مقام رياست جمهوری گرديد.

هنگامي که پورانف به پای صندوق های رای دهي مي رفت گفت : راه بهتراز اين وجود ندارد که موضع خود را با رأی دادن بيان نمايي .

گيورگي پورانف بمثابه رئيس جمهور محبوب همه باورمند است که:

-         از روز نخست کار در مقام رياست جمهور ،انگيزهء همه کارهايم اين است که ،رئيس جمهور هر شهروند بلغارستان هستم .بدون درنظرداشت منشأ،دين،سن و سال ،جای زيست،و وابسته بدان نيست که برايم رأی داده اند ياخير.

-          باورمندم که ،مطمين ترين تضمين برای پيروزی بلغارستان ،اداره از راه تفاهم اکثريت مي باشد.نه به گونه عمل يکبار،بلکه بمثابه پروسه دوامدار زدودن تفاوت ها .

-         پيروزی و موفقيت هر تبعه وطنم در پيروزی بلغارستان نهفته است . و پيروزی بلغارستان را در پيروزی هر تبعه آن مي بينم .

-         ...کليد پيروزی بلغارستان در دست جوانان اين سرزمين است .آنها مسووليت آنرا دارند که بايد وطن شانرا از مراحل دشوار بسوی فرداهای روشنتر بکشانند.در اين راستا بايد جوانان را کمک نمود .

-         در 15 سال مرحله عبوری بسياری ها متضرر شدند ،غارت شدند،فريب داده شدند و تحقير گرديدند. حق آنرا نداريم که از نارضايتي آنها نا راضي باشيم.يگانه راه درست ،در سياست مسولانه و شفاف نهفته است .

 

گيورگي پورانف سياست معتدل و متعادل را تداوم بخشيد و خود را از رئيس جمهور کانديد شده يک حزب سياسي به رئيس جمهور همه مردم رسانيد.

اگر از سويي مخالف جدی اتنيکي ساختن سياست است از سوی دگر طرفدار جدی نيک نگری و شکيبايي در برابر اقليت ترکي ها است . چنانچه او در پايان انتخابات به طرفداران خود گفت : راه مشترک ما ادامه دارد.گرچه دشوار است ولي چون گذشته با پيروزی خواهد بود   .

 

 

شهر صوفيه

 


January 29th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی